Rakouské a německé Alpy, Lichtenštejnsko, Švýcarsko

Až budeme jednou staří, odtáhněte nás do alp a nechte nás tam v klidu zestárnout, danke voraus.

Cestu máme naplánovanou na dva měsíce a ačkoliv jsme se připravovali delší čas, den odjezdu byl klasicky hektisch. Z nejdůležitějších věcí před cestou bychom vyzdvihli následující:

• Kompletní servis auta + vyčištění, pojištění auta (nezapomeňte zkontrolovat klimatizaci – my zapomněli a doháněli)
  • Lékárnička + reflexní vesty (povinná výbava se může v jednotlivých státech lišit)
  • Cestovní pojištění
  • Přepsat plnou moc na blízkou osobu
  • Zkontrolovat platnost pasu a občanky + vytvořit si kopie těchto dokladů (Kája jede nečekaně s propadlým pasem)
  • Přizpůsobit platební podmínky v zahraniční, v případě potřeby navštívit směnárnu

A jakmile si myslíme, že máme vše, vyrážíme do Alp.

Alpy jsou srdeční záležitostí, neustále je obdivujeme. Tentokrát jsme měli možnost poznat je trochu z jiného úhlu pohledu. Díky tomu, že nejsme vázaní na ubytování, jsme již první noc přespali přímo pod známým tourist trap Orlím hnízdem poblíž jiho bavorského města Berchtesgaden, avšak na krásném opuštěném místě, zcela bez turistů a zadarmo :D. Západem slunce osvětlené pohoří nás přivítalo lépe než-li hotelový portýr. Byla to naše první noc tzv. nadivoko (= bez kempu, bez hotelu, bez placení). Sice jsme byli neustále ve střehu a každé menší zašustění nás zvedlo z matrace, my však věříme, že na konci výletu, už budeme zkušení #vanlife #nadivoko kempaři. Abychom zkraje nebyli málo vyšokováni, ráno nám při snídani přijíždí nečekaná  společnost a sice obrněné transportéry, ozbrojení vojáci nám popřejí dobrou chuť ke snídani a ztrácí se v lese. Tak tedy Guten Appetit!

Ještě ten den se u Könnigsee poslušně přidáváme do fronty na lístek na loď, abychom si za €18/Person zakoupili plavbu po tomto ledovcovém jezeru. Dostáváme se tak až k Obersee, kde strávíme mezi krávami a vodopády zhruba tři hodiny. Bavorský průvodce na lodi nám ukazuje malý ostrov Christlieger s dodatkem, že zde můžeme vidět sochu sv. Jana Nepomuckého. Úsměvně přikyvujeme, Johny of Nepomuk je náš známý z Karlova mostu.

Könnigsee- nejhlubší ledovcové jezero na území Německa, hloubka až 192 m

Po divoké noci #nadivoko jsme zvědaví na stav místních kempů. Pomocí aplikace volíme kemp Reiterhof ve vesnici Hopfgarten. Hodnocení je kladné. Poklidné místo, pár zvědavých rakouských důchodců a velmi čistá sociální zařízení, cena celkem €21 (dvě osoby, jedna dodávka). Tato cena v rakouském kempu je však datumově počítána pro vedlejší sezónu, o týden později je třeba počítat s cenou nepatrně vyšší. Ačkoliv jsme se těšili na poklidné ráno v kempu, ihned po probuzení zběsile pobíháme kolem auta a olepujeme porouchanou rakev. Alespoň jsme zjistili, jak nezbytné je míti duct tape a hodné rodinné příslušníky.

Aplikace park4night se nám prozatím osvědčuje, narazili jsme díky ní nejen na dobrý tzv. Stellplatz (místo, kde je možné přespat), v Německu nám dále pomůže vyhledat nejlépe situované parkoviště u Könnigsee, v Rakousku poblíž Zell am See nás zavádí k malému opuštěnému jezírku, v Innsbrucku nám prozrazuje, kde výhodně zaparkovat poblíž centra a doprovází nás dále po Lichtenštejnsku i Švýcarsku.

Vytahujeme modul vařiče a jdeme si oběd užít přímo k jezírku

Zastavujeme, kde se nám zalíbí. Člověk si na tuto svobodu lehce zvykne, nemusíme nikam přijíždět na čas a nečeká nás žádná recepční, ráno nemusí být vyklizen pokoj do desíti. Nocujeme mezi rakouskými parašutisty, přičítáme tak další noc #nadivoko a sousedi se tu doslova slítávají.

Stellplatz mezi rakouskými parašutisty

Po cestě do Lichtenštejnska nesmíme minout Innsbruck. Ne nadarmo se říká hlavní město Alp, obklopeni ze všech stran horami, podél řeky Inn se dostáváme do historické části starého města. Z moderní architektury poté narážíme na stavby architektky Zaha Hadid, tato světoznámá architektka navrhla před svou smrtí projekt revitalizace Masarykova nádraží v Praze, plánované dokončení projektu je zhruba v letech 2022 – 2025 a jelikož tyto stavby v Innsbrucku vzbuzují velký respekt, jsme rádi, že se toho v Praze také dočkáme. V Innsbrucku si nezapomeňte povšimnout nápaditých nápisů na odpadkových koších, Rein oder nicht rein, das ist hier die Frage.

Přes skokanské můstky zpět do auta a vzhůru mezi černé SPZ do Lichtenštejnska. Na toto místo budeme dlouho vzpomínat, ačkoliv to byl Stellplatz  a spali jsme nadivoko cítili jsme velký klid a bezpečí. Kolem čistá příroda a co bylo ještě více překvapující, malá boudička s čistou toaletou.  Udržována je tam dobrovolníky pro milovníky přírody, a to se cení.

Lichtenštejnsko a strejda Google – rozloha 160km2, počet obyvatel 37 tisíc, hlavní město Vaduz, Lichtenštejnsko je konstituční monarchie

Ani jednoho Lichtenštejna neznáme, ale tím, že nám dopřáli čisté WC uprostřed lesa, usuzujeme, že to jsou hodní lidé.

Příchodem drahých dat na mobilu a volání poznáváme, že jsme ve Švýcarsku (kdo by si nevšiml drahých dat, dobrým vodítkem je rovněž švýcarská vlajka, hrdě visící ze střech domů). Jelikož dálnice se nám pozdávala taky drahá (cca 1000 Kč), rozhodli jsme se to vzít přes doslova hory a doly. Správná volba, desítky serpentin nás vyhazují až na samotném Oberalppass (2044m n.m.) a po kolejích nás doprovází Glacier Express, dosahující právě svého nejvyššího bodu trati.

Náš hlavní cíl ve Švýcarsku je horské město Villars-sur-Ollon, kde se koná Světový pohár ve sportovním lezení.  Toto typické lyžařské středisko, ležící v kantonu Vaud, se nám začíná líbit. Švýcaři asi rozpoznali, že jsme z chudšího kraje, a tak v nedalekém kempu Gryon dostáváme nečekaných výhod. Noc nás zde stála 32,8 švýcarských franků, a kromě toho, že zde máme velmi kvalitní zařízení, obdržíme také kartičku, na kterou zdarma využíváme např. plavecký bazén či se zdarma dostáváme lanovkou na vrchol střediska. Den strávený mezi horolezci a jejich komunity nám do žil dostal adrenalin, riskovat se občas vyplatí. Večer fotbal a společně s belgičany se radujem z jejich výhry.

Na konci týdne v neděli ráno sčítáme a zjišťujeme, že jsme pouze jednou za týden navštívili restauraci, a to v Innsbrucku na oběd, náš modul vařiče zvládá více než jsme očekávali ( camping recepty pro amatéry budou brzy přidány). Naše skóre nocí nadivoko a v kempu je tři/tři a vyrážíme do Francie. Kde přespíme, zjistíme po cestě a v dalším článku.

Jedna odpověď na “Rakouské a německé Alpy, Lichtenštejnsko, Švýcarsko”